Ägg

Fakta

Ägg är ett av de populäraste livsmedlen när det gäller LCHF. Dels för att ägg innehåller nästan alla näringsämnen din kropp behöver, dels på grund av de enorma variationsmöjligheterna ägg ger och så klart för att det är så gott, enkelt och mättande!

Ägg innehåller mycket protein, nyttiga fetter och nästan inga kolhydrater. Dessutom innehåller det viktiga mineraler och förser dig med energi.

Variationerna är oändliga – kokt, stekt i omelett – till maten eller i bakelser. Ägg kan även användas i den goda och populära äggmjölken.

Hållbarhet och förvaring

Ägg bör förvaras i kylskåp, vilket förlänger hållbarheten med upp till fyra veckor längre än bäst före-datumet, som är baserat på förvaring i rumstemperatur.

Hårdkokta ägg som inte är skalade håller cirka en vecka i kylskåp.
Skalade ägg bör ätas omgående men håller cirka 2-3 dagar.

Köpråd

Alla ägg vi köper i matbutikerna märks enligt strikta regler. Märkningen stämplas på förpackningen och direkt på äggen. Den första siffran avslöjar om äggen kommer från:
0 – ekologisk produktion
1 – frigående höns utomhus
2 – frigående höns inomhus
3 – burhöns

Köp gärna ekologiska ägg, de innehåller en bra fördelning av omega-3 och omega-6 och smakar dessutom mycket godare.

Tips

Ha några kokta ägg i kylskåpet ifall du ibland vill äta något litet mellanmål eller att ha till frukost på morgonen.

Man kan ta reda på om ett ägg är kokat eller inte genom att snurra på det. Ett kokt ägg snurrar lätt flera varv medan ett rått ägg knappt klarar ett enda varv.

För att se hur gammalt ett ägg är, lägg det i en kastrull eller mugg med vatten. Ju mer det reser sig i vattnet, desto äldre är det. Ägg som flyter ska kastas.

Recept med ägg

Omelett med fetaost och tomat Äggröra

Fler ingredienser ▶


LCHF-appen