Så kommer du igång med LCHF!

Att börja en livsstil med LCHF är ganska enkelt. I princip behöver du bara äta små mängder kolhydrater och stora mängder fett. Du behöver inte räkna kalorier eller gå hungrig – du äter tills du blir mätt! Du kommer snabbt märka vilken skillnad det gör och hur bra man mår.

Skapa ett mål

Det kan vara bra att du har ett tydligt mål och har funderat över varför du vill börja med LCHF. Vill du gå ned i vikt? Är du diabetiker? Tränar du? Vill du helt enkelt bara må bra och leva hälsosamt? Anledningarna kan vara många. Om du vill gå ned i vikt ska du vara mer strikt med kolhydrater än om du bara vill nå hälsovinster. Om du tränar behöver du inte vara lika strikt med kolhydraterna. Som diabetiker är ett tips att övergå successivt till LCHF. Tänk på vara försiktig med ändringar med medicinerna, prata gärna med din läkare.

Läs om LCHF

Ta reda på så mycket du kan om LCHF. Det finns mängder med LCHF-böcker som innehåller nybörjarguider. Läs bloggar, receptsidor, forum osv.

Omställningsfas

I början av en LCHF-kost (ungefär 2 veckors tid) kan man medan kroppen ställer om sig uppleva trötthet, huvudvärk, dålig andedräkt, att man svettas, trög mage, lite kramper i benen och hunger. Men håll ut, för dessa besvär försvinner ganska snabbt och känslan efteråt är otrolig! I början när du känner dig extra hungrig mellan måltiderna, ät något litet mellanmål som några rivna ostrullar.

Bort med den dåliga maten!

När du har bestämt för LCHF är det dags att bli av med den dåliga maten du har hemma. Ett peppande tips är att äta upp all mat som redan är köpt och bestämma att du ska komma igång med LCHF när den maten är slut. Har man ätit mycket snabba kolhydrater tidigare kan det vara bra att man gradvis minskar ned på kolhydraterna.

In med den hälsosamma och goda maten!

Nu är det dags att köpa in alla goda och nyttiga ingredienser till köket. Det kan vara lite svårt i början men du kommer lära dig ganska snabbt. Ett tips är att kolla på näringsvärdet på matprodukterna. Allt som innehåller under 5 g kolhydrater per 100 g är okej. Givetvis är det bra om det även innehåller mycket fett. Detta är speciellt viktigt om du vill gå ned i vikt.

Glöm inte fettet!

Var inte rädd för att det blir för mycket fett, det är nyttigt och bra för dig! Det kommer hålla dig mätt länge och ge dig massor av energi. Ungefär 60-80 % av maten ska innehålla fett.

Bjud på mat!

Att bjuda på LCHF-mat brukar uppskattas av alla och det är roligt att se hur folk reagerar – oftast positivt. Dessutom är det uppmuntrande att inspirera andra och se fler gå över till LCHF så att man kan äta och laga samma goda mat tillsammans!


LCHF-appen