Frågor och svar

Vad står LCHF för?
Low Carb High Fat.

Vad går det ut på?
Enkelt: att byta energikälla från kolhydrater till naturligt fett. Det gör man genom att äta lite kolhydrater, mycket fett och lagom mycket protein.

Hur ofta och hur mycket ska man äta?
Du får äta i princip när och hur mycket du vill. Ät tills du blir mätt helt enkelt, men undvik att bli proppmätt.

Hur mycket fett, kolhydrater och protein ska man äta?
Det varierar från person till person beroende på syftet och mål som att gå ned i vikt eller bara må bra. De flesta brukar fördela måltiderna ungefär så här:

Fett 60-80 %
Protein 15-30 %
Kolhydrater 0-10 %

Fett: Den största delen av energikällan i maten ska komma från fett. Det ska vara naturligt animaliskt fett, rapsolja eller olivolja. Även kokosfett är bra. Undvik matolja och margarin. Var inte rädd för att det blir för mycket fett, det är nyttigt och bra för dig! Det kommer hålla dig mätt länge och ge dig massor av energi.

Kolhydrater: Hur mycket kolhydrater man ska äta beror på mål och syfte. Vill du gå ned i vikt så ska du hålla sig till under 20 gram kolhydrater per dag. Men vad som fungerar bäst är väldigt individuellt, prova dig fram till det som passar just dig bäst. Är du är nöjd med din vikt så kan du äta fler kolhydrater, ännu mer om du tränar.

Något som gäller för alla är att hålla sig till under 100 gram kolhydrater per dag.

Protein: Du kommer troligtvis inte behöva göra några omställningar i proteinintaget än det du redan är van vid. De viktigaste förändringarna är mängden kolhydrater och fett man äter. Man brukar säga att man ska äta omkring 1 gram protein per kilo kroppsvikt per dag. Mindre om du vill gå ned i vikt och mer om du tränar.

Blir man smal?
Är du överviktig så kommer du gå ner i vikt och om du är underviktig så går du upp i vikt. När kroppen sedan hamnat i ett normalvärde kommer kroppen att hålla den vikten. Exakt hur mycket varierar från person till person.

Vad är fördelarna med LCHF?
• Du går ned i vikt (eller upp) på ett enkelt, naturligt och hälsosamt sätt, samtidigt som du får äta hur mycket och hur ofta du vill.
• Du mår bra, lever hälsosamt, blir piggare och få mer energi.
• Du slipper sötsuget, räkna kalorier, huvudvärk och så kallade “matkomor”.
• Om du är diabetiker kan du bli fri från medicinerna (typ 2) eller leva som en “frisk” person (typ 1-2).
• Du får en finare hy och mindre acne.
• Du får minskade humörsvängningar och irritation.
• Du sover bättre.

Vad är nackdelarna med LCHF?
• Under de två första veckorna kan man uppleva huvudvärk, trötthet och andra små omställningsbesvär. Men de går att hantera och går  över ganska snabbt.

Vad får man äta?
Läs vad du ska äta.

Hur ska jag klara av att undvika saker som godis och chips – jag älskar ju det!
Enkelt. Äter du inget godis så försvinner sötsuget.

Jag känner att LCHF är något jag vill pröva men hur gör jag?
Läs hur du kommer igång.


LCHF-appen

  • Beciell

    Hur ska man veta om man kommer gå upp eller ned i vikt? Jag vill inte gå UPP utan ner. Jag är 160 och väger 51 kg sen ett år tillbaka. Innan dess har jag alltid legat på 46-47 och det måhända att BMI säger att det är undervikt, men det är enbart på den vikten jag trivs, men min kropp verkar ha ställt om sig och ligger stadigt på 51 hemska kilon, precis som att den innan låg stadigt på 46-47 kg i många år. Känner att jag måste bryta detta nu innan min kropp plötsligt landar på 55, sen 60 osv. Och ni som väger 55-60 kg, ta inte illa upp, för jag anser er varken vara tjocka eller mulliga, men även om vi har samma kroppslängd, så har vi olika kroppbyggnader. JAG ser mullig ut med mina 51 kg, dom lägger sig “fel” dvs på magen. Övriga kroppen har jag inga komplex för, men för att få tillbaks magen som jag varit nöjd med så länge så krävs en viktnedgång på ca 4 kg. Så nu undrar jag, har jag “rätt vikt” för att kunna gå ner med LCHF, eller kommer jag öka?

  • http://www.facebook.com/people/Lisa-Wadhed-Lundkvist/758862143 Lisa Wadhed-Lundkvist

    Jag har ätit LCHF i ca 6 veckor nu och minskat drygt 5 kg i vikt på detta. Mår rätt så bra nu när sockesuget äntligen släppt taget och jag känner mig mättare på mindre mat. (Har i ca 3 veckor varit helt BESATT av mat!) Men det här med kolhydraterna är svårt ibland! Hittade på just den här sidan ett recept på smoothie, med 1 dl vardera av grädde, yogurt och mjölk, totalt runt 12 gram carbs bara på den portionerna (bara räknat mjölkprodukterna)…! Hur går det ihop?? Kan jag dricka den utan att sabba min fettförbränning?

    • Anonymous

      Det beror på hur strikt du är. Vill du gå ner i vikt så ska du försöka minska på kolhydraterna. Man brukar säga under 20 g kolhydrater om dagen. Det är väldigt individuellt men jag skulle rekommendera att du skippar mjölken.

  • Lillan147

    Ska man motionera samtidigt oxå när man går på detta?
    Kan man äta havregryn samt mannagryn?

  • lillan67

    Min pojkvän har nyss gått med på detta program och han vägde 188,4 den 9/8-11…
    Hur ska man kolla vikten hur mkt han har gått ner?
    Jag ,hans sambo kan väldigt lite om detta…
    HAn har druckuit väldigt mkt läsk och onyttigheter förut men har blivit gladare nu och sexlivet har börjat jättebra…hoppas att på detta

  • Håkan Jacobsen

    Tja!
    Jag har gått på LCHF ett tag nu men dom senaste veckorna har jag stått still på vågen vad beror det på? Tycker att jag undviker kolhydraterna i den mån det går, så att säga.

  • sofia

    Hej!
    Kul med tips om mat med mindre kolhydrater! Har dock en del synpunkter som jag tycker är viktiga. Jag har diabetes typ 1. Reagerade på det ni skrev om att jag skulle kunna leva som en “normal” person. Hur menade ni då?
    Tycker även att ni borde råda personer med diabetes att ta kontakt med sin läkare innan man minskar eller utesluter kolhydrater, då det är MYCKET man måste tänka på i så fall. Insulindoserna måste korrigeras mycket, och borde göras i samråd med läkare för att undvika mycket tråkiga situationer. Jag har dessutom pratat med både min läkare och dietist om lchf och båda har avrått mig från det. Att minska lite på framförallt snabba kolhydrater kan vara bra, men eftersom inga/få longitudinella studier gjorts på hur vi reagerar på att äta lchf-kost måste man ta hänsyn till att personer med diabetes löper en större risk för hjärt-kärlsjukdommar, vilket lchf-kost förmodligen också ökar risken för. Jag menar alltså att ni inte borde locka med att diabetiker kan leva som en “normal” person (vad nu det innebär och skiljer sig från en diabetikers liv) om man äter lchf, samt att läkarens rekomendationer måste tar i beaktande innan man ändrar sin kost radikalt. Eller hur tänker ni om det?

    • Anonymous

      Hej Sofia! Med en “normal” person syftar jag på att slippa höga blodsocker och känningar. Få bra HbA1c-värden osv, helt enkelt känna sig frisk.

      Jag var själv väldigt skeptisk som typ1-diabetiker och fick samma råd från min läkare och dietist. Men jag började med LCHF ändå och det är bland de bästa valen jag gjort. Jag har väldigt bra värden och mår toppen. Jag minns inte när jag senast hade högt eller lågt eller när jag var tvungen att trycka i mig en massa druvsocker.

      För diabetiker är det bra (om man går över till LCHF) att man gör det successivt för att på så sätt hitta rätt doser.

      Mitt bästa råd är att läsa bocken “Diabetes? Nej tack!” där kommer du nog få svar på alla dina frågor. http://levamedlchf.se/lchf-bocker/

      Sedan har Kostdocktorn skrivit mycket nyttig information: http://www.kostdoktorn.se/diabetes

  • Sessa

    Hej!
    Jag har ätit lchf i 6 år och mått toppenbra förutom en hjärtinfarkt för 3 år sedan. Mitt problem är att jag under den här tiden inte har gått ner så mycket i vikt. Ca 6 kg från början och sedan stod jag stilla men för drygt ett år sedan började jag att gå upp i vikt igen. Det är jätte konstigt och jag har funderat om mina hjärt mediciner har ställt till det för mig. Jag åt Plavix första året efter inf och Metropolol spm jag slutade med i mars i år och simvastatin söm jag slutade med i augusti. Det jag äter nu är trombyl i liten dos samt levaxin för min sköldkörtel. Levaxinet har jag ätit i 10 år.
    Alla mina värden är bra, jag motionerar dagligen men viktuppgången gör mig stressad. Har bestämt mig för att inte väga mig men jag tror att jag väger mellan 87 och 90 kg och är 169 lång och är 53 år. Som minst vägde jag 78kg.
    Jag vet hur jag ska äta efter alla dessa år och jag har aldrig syg efter kolhydrater. Äter inte grädde,ost,grönsaker utan protein med smör eller majjo. Jag ligger toppenbra till när jag kollar på minmat.net. Kanske äter jag för lite men jag är aldrig hungrig. Kommer upp till ca 70 gr protein och runt 5-10 kolhydrater om dagen. Äter fett till maten och tar även kokosfett i mitt te.
    Naturligtvis är jag jätteglad över att slippa medicinerna men jag vill gå ner i vikt! Kanske någon erfaren kan ge mig ett råd?

  • Michste_

    Hej!
    Jag tycker att denna metod är som klippt och skuren för mig eftersom jag har växt upp i tron med att aktivt idrottsliv = mycket kolhydrater. Numera är jag “lite idrottsliv” och bör då kanske prova att inte äta kolhydrater. Nu finns ett problem. Jag är allergisk mot ägg. Allergisk i den formen att jag bara tål väldigt små mängder. Denna metod bygger väl på att man kan äta ägg eller?

  • Terror

    Fixa denna app till Android telefoner också